Jom Tangkap Ladybird

Apakah aktiviti semasa cuti? Berkumpul sesama sepupu, kena kreatif apa yang nak dimain. Nak main apa ye?

Haaa... ada kawasan lapang sikit di sini. Jadi, boleh la kita menangkap ladybirds. Kikiki. Sauk tak bawa balik untuk menangkap belalang :)


Haaa... dah dapat hasil la agaknya. Bergegas Adam dan Huzaifah tu. Laju je jalan.


Owhhh. Rupa-rupanya Adam dah dapat menangkap dua ekor ladybirds. Seekor berwarna merah berbintik hitam. Seekor lagi berwarna kuning berbintik hitam. Wahhhh!!! Gamat suasana. Inilah budak-budak namanya. Dapat ladybird dua warna pun kecoh. Kikiki. Huzaifah beri bekas plastik untuk diletakkan dua serangga tu.


Adam happy. Gembira dengan hasil tangkapannya. Hasil ini dilepaskan semula setelah mereka puas bermain.

6 comments:

  1. Ada lg ye ladybird dekat kampung.kmpg sy tak nmpk dh rupa ladybird.dh tak macam kmpg.masa kecik2 dulu je ada.best Adam dpt main tgkp ladybird,pandai plak tu lepaskan balik bila dh puas main.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandai! sebab tahun lepas main tangkap belalang. sampai mati la belalang tu dalam tupperware. lepas tu budak-budak ni tanam. nasib baik kemudian tu dah cerdik, belalang mati diberikan kepada ayam. sedap la ayam makan belalang!

      Delete
  2. kiter pun happy bila tgk budak2 happy bermain ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. happy sangat! penat menunggu pun tak apa la...

      Delete
  3. Replies
    1. kikiki. tak tangkap la pula gambar ladybird tu...

      Delete