Protein Dan Kalsium Penting Untuk Ibu Menyusu

Semasa mengandung, pelbagai vitamin diberikan doktor. Tak cukup dengan yang di prescribe kan oleh doktor, kita beli lagi macam-macam supplement untuk kesihatan diri dan bayi di dalam kandungan. Tapi, apabila baby telah lahir, kita kadang-kadang terlupa akan kepentingan supplement tambahan kepada badan.

Sedangkan, selepas kelahiran baby, kebiasaannya ibu-ibu akan menyusukan bayinya. Paling tidak pun sepanjang tempoh berpantang.

Dalam entry ni, hanya nak fokus kepada protein dan kalsium. Walaupun kita perlukan multivitamin, vitamin b dan vitamin c, kita cerita pasal keperluan protein dan kalsium je.

Komposisi utama di dalam susu adalah protein dan kalsium. Semasa menyusu, keperluan protein dan kalsium akan meningkat. Kekurangan kedua nutrisi ini akan membantutkan penghasilan susu ibu.

Protein adalah makanan untuk sel. Ia berfungsi untuk mengekalkan pertumbuhan normal dan pemeliharaan tisu. Ia juga berfungsi mengawal keseimbangan bendalir badan. 

Protein sangat sensitif. Jadi, walaupun kita makan banyak ikan atau tempe, ia mudah terhapus semasa proses memasak. Entah-entah, kita hanya makan untuk kenyang tanpa kandungan nutrisi yang sepatutnya. Siapa tahu? Jadi, cara memasak perlu dipelbagaikan. Kuantiti makanan juga harus dijaga agar badan mendapat jumlah protein yang mencukupi setiap hari.

Bagaimana pula dengan kalsium? Sama juga. Badan perlukan banyak kalsium untuk menghasilkan susu ibu. Itu yang ramai orang kata, nak banyak susu, ibu kena minum susu. Haaaa... Sebenarnya ibu perlukan kalsium untuk penghasilan susu yang banyak dan berkualiti. Kalah ibu tak minum cukup susu atau tidak mendapat keperluan kalsium yang mencukupi, macam mana? Tak apa. Selagi ada sumber kalsium pada tulang ibu, semuanya akan disedut untuk penghasilan susu. Badan ibu bukan sahaja akan kering, osteoporosis akan menimpa. 

Uhhhh... Minta dijauhkan. 

Kalau perlukan supplement untuk protein lengkap, bolehlah consume ESP. Produk paling hot dan laris di shaklee. Untuk sumber kalsium pula, ostematrix kan ada. 

Fikir-fikirkan =)

Ida
SID : 954336
Whatsapp : 012 - 340 7500
www.facebook.com/shapemy

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

2 comments:

  1. info yg menarik nie...rindu plak saat bf anak2 dulu...kat opis plak mengepam2.....

    ReplyDelete