Simptom Kekurangan Vitamin C

Macam mana nak tau badan kita kekurangan vitamin c atau tidak? Tak kan kurang kan... hari-hari makan sayur, minum jus, makan buah. Betul tak?

Haaa... vitamin c ni sensitif tau. Cara kita masak boleh musnahkan vitamin c tu. Kalau makan mentah pun, bergantung kepada cara kita makan. Makan buah sebelum makan nasi. Lepas tu, berapa banyak kita makan sehari? Cukup banyak?

Banyak soalan betul. Hihihihi...

Jom muhasabah diri. Cukup ke vitamin c dalam badan tu. Ini dia simptom ketidakcukupan vitamin c dalam badan.

  • Sering demam sebab antibodi tak kuat.
  • Tua sebelum usia - vitamin c ni baja untuk pembentukan kolagen.
  • Mudah selsema.
  • Tanda lebam pada badan - bukan hantu gigit naaa =)
  • Gusi mudah berdarah
  • Letih dan lesu

Ok. Dah check?  Macam mana? Kalau sihat, Alhamdulillah. Kalau kurang sihat, kena berusaha la sikit. Bukan apa... kalau tak sihat, hidup jadi tak berkualiti. 

Chewable vita-c plus 100mg ni, tak mahal. Sebotol ada 90 biji. Makan sebiji je sehari. Kiranya, sebulan berapa belas ringgit aje. Tapi, kalau time demam atau selsema, atau rasa tak sihat, makan la lebih. Jangan makan sekali gus. Rugi. Makan berperingkat. Jangan risau. Tak overdose.  Mana yang tak diperlukan akan dikumuhkan melalui air kencing.

Vitamin C ni sangat penting untuk kanak-kanak. Lagipun dos 100mg ni sesuai dengan keperluan harian anak. Bagi la vitamin C yang terbaik untuk anak kita!

Tunggu apa lagi?


Ida 
Shaklee Independent Distributor [ID No : 954336]
ida.adyani@gmail.com
whatsapp : 012 629 5415

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

5 comments:

  1. tq for sharing..
    lps nikna ambik vit c utk kekalkan kolagen

    ReplyDelete
  2. ouhw..simptom kat ats tu ada 2-3 mengena la pulak kat diri.
    maybe kena mkn byk buah la lepas ne :)

    ReplyDelete
  3. Anak saya suka makan vitamin c

    ReplyDelete
  4. Saya bagi anak makan chewable vita-c nih.

    ReplyDelete