Kenapa Perlu Makanan Tambahan

Hari-hari makan sayur, makan buah, makan salad. Mentah tu... tak kan masih perlukan makanan tambahan? Susu tak tinggal, senaman pun buat! Kiranya, memang mengamalkan gaya hidup sihat.

Jom baca di bawah.

Sayur dan buah.
Baguslah jika amalkan pemakanan sayuran dan buah-buah setiap hari. Berapa hidangan sehari? Sayur dan buah organik ke? Yang bebas pestisid dan GMO?

Susu.
Pastikah kita yang badan kita mendapat 100% keperluan kalsium harian? Ada orang minum susu, tapi sebenarnya kalsium tu tak diserap pun oleh badan. Penyerapan kalsium oleh tulang memerlukan magnesium dan vitamin D. Tulang yang sihat memerlukan lebih dari sekadar kalsium. Jom tengok ke mana hilangnya kalsium yang dimakan.

Gaya hidup.
Gaya hidup moden yang semuanya pantas. Kita makan makanan segera dan makanan yang telah diproses. Makanan yang kaya dengan lebihan lemak, garam dan gula, pengawet, perasa, MSG dan macam-macam lagi. Berapa percent nutrisi yang ada dalam makanan tu?

Masak sendiri.
Menu apa setiap hari? Kukus, grill, panggang dan goreng. Nutrisi apa yang tinggal? Habis semua rosak semasa proses memasak. Makan mentah? Berapa banyak sehari? 

Belum masuk bab pencemaran air dan udara lagi. Lantas, sihat sangatkah kita? Terpenuh ke lompong-lompong nutrisi di dalam badan? Macam mana nak penuhkan tu? Vitamin semulajadi atau vitamin sintetik? 

Makanan tambahan ni bukan pengganti sumber asli. Makan ostematrix tetap elok kalau kita minum susu. Ambil vitamin c, jangan lupakan sumber asli. Makanan tambahan hanyalah untuk menambah nilai nutrisi pemakanan seharian.


Ida 
Shaklee Independent Distributor [ID No : 954336]
ida.adyani@gmail.com
whatsapp : 012 629 5415

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease

4 comments:

  1. Memang patut jaga makan di usia sekarang ni..boleh elakkan penyakit di masa tua...

    ReplyDelete
  2. mmg kena jaga sekarang walaupun muda lagi kan

    ReplyDelete
  3. nasib suka juga makan sayur Dan buah

    ReplyDelete
  4. supplement pun penting tuk tubuh... mengisi jurang vitamin yg tak cukup...

    ReplyDelete