Petua Hilangkan Cirit-Birit

Adam cirit-birit. Entah apa yang dimakannya. Padahal, rasanya tiada apa yang pelik.

Jadinya, buatkan Adam teh pekat. Mula-mula Adam bau, " Sedapnya ". Bau tau... belum telan. Sekali telan, erkk... tak sedap. Tapi, dia telan la juga. Nak cepat baikkan...

Hasil google sana-sini, dapat beberapa petua lagi :

Bancuh sesudu teh tepng gandum bersama segelas air suam. Minum air tersebut setelah semua tepung mendap ke bawah.

Rebus kentang hingga empuk. Lenyek dan makan.

Minum air rebusan daun jambu batu.

Ada lagi ke petua mudah? Kesian kat anak bujang.

10 comments:

  1. Alahai, masih cirit birit lagi ke? Kalau kat kampung, mak saya bagi kami makan daun pucuk kayu.. Entah orang lain panggil apa untuk pucuk ni. Kat rumah saya kitaorang panggil macam tu. Daun ni kelat rasanya dan mmg sesuai untuk hilangkan sakit perut dan cirit birit..biasanya daun ni guna sebagai ulam dalam nasi kerabu.

    ReplyDelete
  2. Anak saya kalu cirit birit bagi makan telur rebus.... kalau telur masak separuh pun jadi jugak :)

    ReplyDelete
  3. kita yang dewasa pun terseksa jika alami cirit birit kan...huhu

    ReplyDelete
  4. selalu bawak gi klinik je, kalau berkesan boleh cuba juga ni, moga adam cepat sihat ye

    ReplyDelete
  5. kalau kat kg dulu,bila kena cirit birit arwah mak suruh makan sehiris buah ciku muda,memang sgt berkesan,sekejap je dah lega

    ReplyDelete
  6. bagus adam ni teh kelat pun nak telan..klu sy ni mmg tak arr.nak yg sedap ja.haha

    ReplyDelete
  7. good info.. tq for sharing.. kebetulan boboy saya mmg alami ceri beri skrg ni.. cian dia smpi melecet n x mo pakai pampers..

    ReplyDelete
  8. wah tips yg bagus! biasanya kalau deno kena ceri beri ni, minum teh kelat je... :)

    ReplyDelete
  9. oh biasa guna teh pekat jugak , tk guna cara lain .. selain dr minum air kosong banyak2

    moga adam cepat sembuh , nasib ibu ok ..

    ReplyDelete
  10. biasa bg anak2 air garam je... teh kelat mmg dorang tak nak minum... tapi adam bagus la... nak minum teh kelat... banyak juga petua kat sini... next time boleh try...

    ReplyDelete