Perlu Ke Urut Selepas Bersalin?

Urutan selepas bersalin. Perlu ke? Lebih tepat lagi sengkak perut selepas bersalin. Entry ini di request oleh anti. Dilema agaknya. Orang yang sedang menunggu hari ni, memang banyak perkara yang bermain di fikiran.

Kalau pengalaman MA, MA memang tidak buat sengkak perut ni. Sekadar urut badan sahaja. Maklum sahajalah, Adam keluar ikut tingkap. Perut memang tidak berani nak diusik-usik.

MA juga alami dilema yang sama sebenarnya. Tapi, dengan proses kelahiran Adam dulu, dilema tu hilang terus. Pengalaman emak kami, 3 anak dilakukan urutan lengkap. 3 anak lagi cukup sekadar mengamalkan minum akar kayu dan amalan ubat homeopathy. 

Semuanya kerana kesilapan bidan yang mengurut ( ketika anak ketiga ). Urutan bidan bukannya menaikkan rahim, tapi, telah menjatuhkan rahim. Jadi, terpaksalah mencari bidan lain untuk memperbetulkan kesilapan itu. Sakit ooo...

Disebabkan serik, maka selepas itu, tak buat dah urutan sengkak rahim ni. Padahal bidan yang dicari itu, bukan calang-calang. Famous seluruh negeri. Hahaha...

Kalau dilihat pada fizikal, emak kami slim-melim. Perut juga tidak buncit dan alhamdulillah sihat. Kecuali asma yang memang kadang-kala menjenguk. Kalau shopping bersama, boleh sakit hati... sebab dia dapat saiz, dan kami tidak. Hahah...

Gaya hidup juga agak berbeza. Emak rajin exercise, dan anak-anaknya lebih rajin makan =)

Apa pandangan kawan-kawan? Perlu ke sengkak rahim ni? 

15 comments:

  1. Rasanya mmg patut buat urutan ni... Mmg untuk kesihatan kaum ibu juga....
    Saya pun tak perbah try al maklumla dua si comel pun kluar ikut tingkap juga...

    ReplyDelete
  2. entah ekk sy tak tahu plak urutan yg dibuat tu namanya sengkak perut.selalunya mmg wajib urut satu badan..

    ReplyDelete
  3. dulu wife lepas bersalin pernah juga diurut...tapi tak tau nama urutan tuh...hehe

    ReplyDelete
  4. saya dl pun ikut tingkap juga,..tapi lepas 3 hari urut badan tanpa usik perut,..untuk banyakkan susu..susu memang akan keluar banyak lepas urut,...setelah mia usia 2 tahun,..baru saya buat urutan sengkak perut,...lepas buat,..perut lebih ringan..memang patut buat urutan tuu

    ReplyDelete
  5. errr mas tak tahu..hihihi..tapi bukan ke elok urut lepas bersalin..time pantang..jaga kesihatan..

    ReplyDelete
  6. :-) Wilma suka entri nie...
    Wilma belum ada pengalaman bersalin lagi...
    Tapi, ramai kawan-kawan Wilma syorkan berurut lepas bersalin...
    Untuk buang angin + menaikkan rahim dorang cakap...

    ReplyDelete
  7. salam kenal...done folow sini jugak. cmane bole salah urut yer..sakitnye lah nk betul kan semula. Adam comel lah, gerammmm tengok!

    ReplyDelete
  8. rasanya dlm pntang ttp kna urut badan.. untuk melegakan urat2 y tersimpul smasa proses kelahiran.. tang urutan kat rahim tu.. mmg xpernah, sbb mama lya just amalkan bertungku.. alhamdulillah.rahim kecut & kembali ke kedudukan asal..
    xnak bg perut buncit, sgt pnting time dlm pntang, siapkali nk makan msti berbengkung...

    ReplyDelete
  9. sy lps bersalin mesti berurut.. fuhhh bestnya... hilang segala lenguh2 masa bersalin.. hihii

    ReplyDelete
  10. Masa anak 1st urut hari ke 3 dia dh sengkak, masa anak 2 tukang urut sengkak masa penutup pantang....bila tnya perlu ke tak..dia kata depends pd org..klu rahim dh naik elok xperlu sengkak...dan dia kata wt masa penutup pantang...sbbnya klu awal2 tgh sakit xelok buat

    ReplyDelete
  11. urut satu badan... bagus untuk cek sama ada rahim kita berada di tempat yg betul atau tak...

    ReplyDelete
  12. akak mmg buat urutan ni..rasa sedap sikit badan,lg pulak lepas lahirkan adrien dulu asyik berulang ke hospital sampai rahim jatuh,jad kena urut utk naikkan balik,alhamdulillah tak sakit sgt bidan tu buat..tp sebenarnya takut juga waktu..

    ReplyDelete
  13. salam kak..
    cma pun buat jugak urutan menaikkan rahim lepas bersalin & urutan 1 badan..
    tp tu la..mmg kena berhati2 dgn pengurutnye..kot2 dpt mcm yg akak punya tu..
    gayanya pemes 1 kampung..tp tersalah urut la pulak.. adessss

    ReplyDelete