Tips Mengatasi Mimpi Ngeri Yang Menakutkan Anak

Pernah atau tidak anak anda mengalami mimpi ngeri? Sesekali mengalami mimpi ngeri adalah normal. Mimpi ngeri adalah mimpi menakutkan yang dirasakan benar-benar terjadi. Ia akan mengejutkan anak yang sedang tidur.

Sesekali Adam terjaga di tengah malam dan menangis. Sah Adam mengalami mimpi ngeri. Kenapa anak mengalami mimpi ngeri? Di antara puncanya adalah stress di siang hari, perasaan trauma, demam panas atau hanya imaginasi kanak-kanak yang sangat tinggi.

Baru-baru ini Adam mengalami mimpi ngeri kerana menonton cerita seram sebelum tidur. Hihihi... berani tuh!

Penyelesaiannya, peluk Adam. Tangisan akan reda, namun rasa takut mungkin belum hilang. Berikan seteguk dua air untuk menenangkan hati anak.

Jika anak bersedia, dengar apakah mimpi ngerinya. Jangan sesekali memperkecilkan mimpi ngeri anak, kerana bagi mereka, ia adalah benar. Jika tidak, masakan sampai berpeluh dan menangis? Biasanya, mata memang tidak boleh dibuka ketika ini. Jadi, dengarlah cerita anak pada keesokan harinya.

Biasanya Adam akan bercerita dengan panjang lebar. Namun, jika hari telah siang, kebiasaannya logik datang kembali kepada mereka. Adam boleh bercerita bagaimana dia mengalami mimpi yang sama seperti watak cerita yang ditonton sebelum tidur. Insya Allah mimpi ngeri tidak berulang.

Jangan sesekali tidak melayan anak. Ia tidak membantu langsung sebaliknya menyebabkan anak berjauh hati. Marah kepada anak juga akan mengakibatkan anak tidak selesa dan kurang kepercayaan kepada kita. Jangan lupa, mereka mengalami sesuatu yang benar - perasaan takut yang sebenar. Jika kita gagal untuk mendengar, di lain waktu anak tidak lagi akan bercerita kepada kita tentang perasaanya.

No comments:

Post a Comment