Doa Mendapat Anak Yang Soleh


Hanya perkongsian dari article yang di share di FB.

Sepuluh hari pertama bulan Zulhijah banyak-banyak berdoa. Bagi ibu-ibu hamil, hadiri majelis ilmu dan berdoalah agar dapat anak yang alim. Insya Allah dikabulkan.

Berkata Al-Hakim: aku mendengar Ustaz Abu Walid Al-Naisaburi berkata apabila beliau tengah sakit tenat: Ibuku bercerita kepadaku: "Apabila aku tengah mengandung dirimu, Abbas bin Hamzah membuka majelis ilmu. Aku meminta izin kepada ayahmu untuk menghadiri majelisnya di hari-hari sepuluh (Zulhijah). Dan ayahmu mengizinkan. 

"Di akhir majelis, apabila semua murid beranjak meninggalkan majelis, aku melihat Abbas bin Hamzah tengah berdoa. Dalam hati aku berdoa: 'Ya Allah, berikanlah aku seorang anak yang alim."

Pada malam itu, aku melihat seseorang dalam mimpi berkata: 'Bergembiralah. Allah telah mengabulkan doamu. Allah memberimu anak lelaki yang alim. Dia akan hidup seperti usia ayahmu."

Abu Al-Walid berkata: "Ayah ibuku hidup 72 tahun. Dan tahun ini usiaku sempurna 72 tahun."

Berkata Al-Hakim: "Ustaz hanya hidup 4 hari selepas menceritakan kisah ini." (Dari Tabaqat al-Syafiiah Al-Subki)

3 comments: