Bermain Itu Belajar


Hari ni, mama balik kerja awal. So, dapatlah bawa Adam main kat playground. Seronok rasanya tengok Adam main. Nasib baik hari ni ada budak-budak yang sebaya. Boleh main sama-sama. Kalau budak-budak besar, diorang tak layan budak kecik. Tak geng! Agaknya, Adam tak cukup lasak la untuk diorang tu.

Adam pulak, pesennya, kalau ke playground dok mengusha siapa lah yang boleh dibuat kawan. So, arini, dapat la dua orang budak main dengan dia. Happy betul!

Kiranya, Adam dah belajar lah untuk hari ini. So, cuba kita tengok apa yang Adam belajar untuk hari ini.

Belajar tentang rakan sebaya
Adam bermain dengan gembira bersama dua orang rakan baru. Ketika bermain di playground, mereka bermain bersama-sama dengan gembira. Adam belajar cara bergaul, bercakap dan mendengar dengan rakan sepermainan. Secara tidak langsung, Adam sebenarnya telah belajar social skill. Juga mama rasakan self esteem atau keyakinan Adam bertambah kerana puas dapat bermain dengan kawan baru. So, dengan bermain, bukan hanya peluh yang dikeluarkan, dalam masa yang sama, otot badan sedang dibina dan juga dapat meningkatkan keyakinan diri anak.
Let's play!

21 comments:

  1. The only child? Cute..
    Akak dah follow mama Adam ye.. Tq

    ReplyDelete
  2. kadang2 kalo sempat..chii suka gak bawa ank buah g taman permainan..lepaskan dorang main.yg laki umo 3 thn..leh la biarkan sendiri..da pandai sket..cuma adik nya..kena tgk2 gak..takut terjatuh..tp mmg betul..dorang dpt blaja..yg chii nampak..tidak bergantung harap..dan berani =)

    ReplyDelete
  3. deru ombak : haaaa. buat masa ni

    chii : betul! cuma jarang dapat bawa g playground. kalo weekend pulak, banyak agenda lain

    ReplyDelete
  4. a'aabetoi tu.. kalu knk2 yg besar sikit.. dorg xlayan sgt adik2 yg lbh kurg ank kita ni kan... hihii

    alisha pun, dia kdg2 g wat muka xmalu je dkt org lg besar dr dia.. tp dorg wat xtau je dkt alisha.. alahaiii.. sy si ibu ni, sayu plak tgk situasi tu..

    ReplyDelete
  5. Adam sgt comel..betul tu bermain tu adalah satu pelajaran pada anak..ptg td aiman main kt playground gak sementara tggu ibu siap..kejap je pastu ikut ibu p opis..ibu keje malam..hehe..

    ReplyDelete
  6. Intan berlian : tak rock main ngan budak kecik. Level x sama dah...

    Pn kutu : lorrr... Ada keje malam atau shift malam? Wat server ke?

    ReplyDelete
  7. comel sungguhlah dak adam ni hehe..senang hati tgk anak pandai bergaulkan

    ReplyDelete
  8. Berkawan pun belajar jugak..belajar bersosial. :)

    ReplyDelete
  9. untung la adam ibu dia balik awal...kalau mcm sy ni ntah le, blk keje smpai umah dah mgrib =P

    ReplyDelete
  10. Suri solehah & Mak lagenda : tu.. dia belajar berkawan

    Munnafendy : saya jarang dpt balik awal. smlm mmg awal. 6.30 dh smpi rumah. rumah - office 7 km je

    ReplyDelete
  11. salam kunjung balas...
    comelnya Adam.....
    Kesian adam xde kwn..ni mamanya kena bagi adam adik utk buat kwn.....

    ReplyDelete
  12. Nza : tu la....

    Cikgu normah : kembang adam kena puji

    ReplyDelete
  13. salam singgah..

    pandai adam berkawan..good boylah..kiut plak tu..^_^

    ReplyDelete
  14. mama adam sedang buat skt utk tahun ni. hehe. adam jr is coming soon!

    ReplyDelete
  15. Reyha : tunggu kurus sikit. hahah

    ReplyDelete
  16. hi..salam kenal. cutenye adam...

    ReplyDelete
  17. mesti seronok Adam dpt jumpo kwn2 baru kan...

    ReplyDelete
  18. Ibu lala : salam kenal

    Papa mifz : seronok sangat!

    ReplyDelete